Ημερολόγιο

Η σελίδα μου στο facebook

Σαν σήμερα

Τρίτη, 29 Ιανουαρίου 2013

Ιστορία Β' Γυμνασίου : Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βούλγαρους



Ο ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΜΟΡΑΒΩΝ (ΣΛΑΒΩΝ)
Από πού ξεκίνησε ο εκχριστιανισμός των Σλάβων;
Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων, ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα του βυζαντινού πολιτισμού ξεκίνησε από τη Μοραβία.

Ποιος ζήτησε τον εκχριστιανισμό και για ποιο λόγο;
Ο ηγεμόνας της Μοραβίας, Ραστισλάβος ζήτησε το 862-863 ιεραποστόλους από το Βυζάντιο για να διδάξουν στο λαό του το Χριστιανισμό. Επιθυμούσε να στηριχθεί στο Βυζάντιο για να αντιμετωπίσει τις απειλές των Γερμανών και των Βουλγάρων.

Για ποιο λόγο δέχτηκαν τον εκχριστιανισμό οι Βυζαντινοί;
Ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Γ’ και ο πατριάρχης Φώτιος δέχτηκαν το αίτημα του Ραστισλάβου, επειδή έτσι το Βυζάντιο θα μπορούσε να επεκτείνει την πνευματική του ακτινοβολία στην κεντρική Ευρώπη.

Σε ποιους ανατέθηκε η ιεραποστολή;
Η αποστολή ανατέθηκε σε δυο αδέρφια από τη Θεσσαλονίκη, τον Μεθόδιο και τον Κωνσταντίνο (που αργότερα ονομάστηκε Κύριλλος). Ήταν έμπειροι διπλωμάτες που γνώριζαν άριστα τη σλαβική και άλλες γλώσσες. Τα δυο αδέρφια έφτασαν στη Μοραβία το καλοκαίρι του 863.

Τι προσέφερε ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος στους Σλάβους;
  1. ανάμεσα στο 863-866 οργάνωσαν τη σλαβική εκκλησία
  2. ο Κύριλλος δημιούργησε ένα σλαβικό αλφάβητο (σήμερα ονομάζεται κυριλλική γραφή)
  3. ο Κύριλλος απέδωσε στα σλαβικά τη Θεία Λειτουργία και τα ιερά βιβλία.

Ποια είναι η σημασία του εκχριστιανισμού των Σλάβων;
Α) οι Σλάβοι διευκολύνθηκαν στην κατανόηση του κηρύγματος και της θείας λειτουργίας μέσω του σλαβικού αλφαβήτου
Β) Ο εκχριστιανισμός συντέλεσε στην ενότητα των Σλάβων, καθώς δημιούργησε άλλο ένα κοινό χαρακτηριστικό γι’ αυτούς, τη θρησκευτική πίστη.

Ο ΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΒΟΥΛΓΑΡΩΝ
Σε αντίθεση με τους Σλάβους, οι Βούλγαροι εξαναγκάστηκαν να εκχριστιανιστούν. Για τον εκχριστιανισμό τους συγκρούστηκε η βυζαντινή εκκλησία με τον πάπα.
Ο βυζαντινός στρατός υποχρέωσε το Βούλγαρο ηγεμόνα Βόρη να δεχτεί τον Χριστιανισμό από την Κωνσταντινούπολη και να βαπτιστεί ο ίδιος χριστιανός με νονό τον βυζαντινό αυτοκράτορα Μιχαήλ Γ’ (864).
Ο πάπας όμως, μετά από κάλεσμα του Βόρη, επενέβη στα ζητήματα της Βουλγαρικής Εκκλησίας.
Ο πατριάρχης Φώτιος υπερασπιζόμενος την ανεξαρτησία της Βουλγαρικής Εκκλησίας και τα συμφέροντα του Βυζαντίου, κατήγγειλε την επέμβαση του πάπα και κατηγόρησε τη ρωμαϊκή εκκλησία για λειτουργικά και δογματικά λάθη. Το 867 :
Α) αναθεμάτισε τον πάπα
Β) καταδίκασε την επέμβαση της Ρώμης στη Βουλγαρία και
Γ) απέρριψε το filioque (το δόγμα που έλεγε ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται και από τον Υιο).

Με τη Σύνοδο του 870 η Εκκλησία της Βουλγαρίας υποτάχθηκε οριστικά στη δικαιοδοσία του πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου